ESCURIAL-ΕΣΚΟΡΙΑΛ -Ο Γελωτοποιός παίρνει τη θέση του Βασιλιά...


-Βασιλιάς : Θέλω να γελάσω...Πρέπει να γελάσω.Τι μου απομένει αν ο τζουτζές μου γίνει μελαγχολικός και νυσταλέος ; Είπα να σκαρώσεις καμιά φάρσα!....

-Φολιάλ [γελωτοποιός] : Μια φάρσα,σε βάθος και με συντομία , η τελευταία που μπορώ να σοφιστώ..Θα την παίξουμε οι δυο μας ,Μεγαλειότατε/υποκλίνεται μπροστά σ'ενα υποθετικό κοινό,κι αρχίζει μια παντομίμα , με την οποία παρουσιάζει τον βασιλιά και παρουσιάζεται κι ο ίδιος.Υστερα κάνει πιρουέτες και χοροπηδάει πάνω στα σκαλοπάτια/.
Στην πατρίδα μου,όταν έρχεται Σαρακοστή ,διαλέγουν έναν αγαθούτσικο,του δίνουν κάτι χρυσοκέντητα κουρέλια ,κορώνα,σκήπτρο και τον κάνουν βασιλιά!Του αποδίδουν όλες τις τιμές και τον πηγαίνουν στον απατηλό του θρόνο .Ο όχλος παρελαύνει,δολοπλοκεί, κολακεύει,ζητωκραυγάζει,ο βασιλιάς πίνει ,φουσκώνει με μπύρα και με ξιπασιά!Κι όταν είναι πια όλο καμάρι για το πεπρωμένο του ...[Δίνει ένα σάλτο προς το μέρος του βασιλιά]του αρπάζουν την κορώνα ,την πατάνε χάμω...[Ο Φολιάλ αρπάζει την κορώνα του βασιλιά και την πετάει να κατρακυλήσει απ' τα σκαλοπάτια] του παίρνουνε το σκήπτρο...[Αρπάζει το σκήπτρο απ' τα χέρια του βασιλιά]και ξαναγίνεται αυτός που ήταν![Οπισθοχωρεί]Όπως έκανα τώρα εγώ [Μελιστάλαχτος] Καταλάβατε;Δεν είστε παρά ένας κοινός άνθρωπος,και τι άσκημος!....[Με ζωηρές κινήσεις πετάει τη σκούφια του και βγάζει από τη ζώνη του το ραβδάκι με τα κουδουνάκια]Ξαναβρήκα κι εγώ ,σαν κι εσάς την ανθρώπινη υπόστασή μου.Κι η ασκήμια μου δεν είναι μικρότερη απ΄ τη δική σας!....[Γελάει με τραχύτητα]Το πιάνετε το παιχνίδι που προτείνω, ναι η όχι;Πάει καιρός που το ετοιμάζω. Θα είναι άραγε του γούστου σας;Θα γελάσετε μ'αυτό το ωραίο γέλιο ,το φλαμένκο,που σας αρέσει!Κι εγώ θα σας κοιτάω να γελάτε...

Απόσπασμα απο το θεατρικό έργο ESCURIAL[ΕΣΚΟΡΙΑΛ] του
MICHEL DE GHELDERODE στη θαυμάσια μετάφραση του ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
εκδόσεις Υψιλον.
Φωτογραφία απο παράσταση του έργου 'Εσκοριάλ' που είχε ανεβεί στο θέατρο Τζένη Καρέζη
μετάφραση:Κωστής Σκαλιόρας
σκηνοθεσία και εικαστικά: Τιτίνα Χαλματζή
ηθοποιοί :Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος[βασιλιάς] ,Αντώνης Πάλλης[γελωτοποιός]

 
http://titina-chalmatzi.com/